Sätt tydliga mål för mässan
Innan du dyker in i planeringen, definiera vad du vill uppnå. Vill du generera leads, öka varumärkesmedvetenheten eller kanske lansera en ny produkt? Att ha klara mål kommer att forma allt du gör inför mässan.
Lär känna besökarna på mässan och till din monter
Förstå vem du kommer att tala till. Anpassa dina budskap och din monterdesign för din målgrupp som kommer besöka mässan.
Designa din monter för att sticka ut!
Din monter är ditt ansikte utåt och ska locka besökare. Se till att den är öppen och välkomnande. Använd tydlig branding och se till att dina produkter eller tjänster är lättillgängliga för demonstration.
Stick ut från mängden och ha ett riktigt snyggt kit med bildvägg, monterdisk, någonting att sitta på och varför inte en matta under för att rama in hela ytan.
Vi hjälper gärna till med allt du behöver i montern, allt från innehåll och design! Kontakta oss gärna så berättar vi mer. Kontaktformulär finner du nedan.
Sprid ordet innan mässan
Börja marknadsföra din närvaro på mässan i god tid. Använd e-post, sociala medier, och andra kanaler för att informera dina kunder och potentiella besökare.
Välj personal för din monter med omsorg - och utbilda dem
Se till att den personal som representerar ditt företag på mässan är kunniga om produkterna och målen med mässan. De ska vara beredda att svara på frågor och engagera besökare.
Tänk också på att det är långa dagar, mycket jobb och det är viktigt att man orkar hålla humöret uppe och vara en bra säljare flera dagar i rad, också viktigt att förse personalen med mat och dryck så att de orkar hålla sig på tårna flera timmar i sträck.
Kan vara snyggt att ha en klädkod så att man vet vilka som arbetar i montern och att de hör ihop.
Tips på engagemang i montern
Tips från våra säljare – roliga mässaktiviteter
- Ha ett lyckohjul med tävling (koppla detta till sociala medier – dela!)
- Ha en utmaning i sociala medier som besökare ska lösa/försöka slå
- En popcornmaskin som sprider doft
- En mjukglassmaskin med egen brandade bägare.
Vi hjälper er att hitta giveaways som matchar ert erbjudande!
Vi hjälper gärna till med allt du behöver i montern, allt från innehåll och design!
Profilprodukter och give aways till mässan
Ha profilprodukter redo att ge bort. Det kan vara pennor, anteckningsblock, USB-laddare, etc., med ditt företags logotyp på. Det är en utmärkt metod för att öka varumärkesmedvetenheten.
Samla kontakter
Ha ett system på plats för att samla kontaktinformation från dina besökare. Det kan vara genom ett visitkortslotteri, digitala sign-up stationer eller enkelt formulär som de kan fylla i.
Uppföljning
Förbered en plan för att följa upp dina leads efter mässan. Snabb och personlig uppföljning kan vara skillnaden mellan ett lead och en kund.
Utvärdering
Efter mässan så är det klokt att utvärdera. Vad fungerade bra? Vad kunde ha gjorts bättre? Samla feedback från både personal och besökare.
Kom ihåg, framgången i en mässa ligger inte bara i dagarna på eventet, utan också i de detaljerade förberedelserna och den strategiska uppföljningen. Använd den här checklistan för att ställa ut med förtroende och göra din nästa mässutställning till en rungande succé.
Vi hjälper gärna till med allt du behöver i montern, allt från innehåll och design!
Molinds guide för personal till en framgångsrik mässnärvaro
För din personal kan detta vara 10 bra råd att gå igenom
Att stå ut på en mässa handlar om mer än bara en iögonfallande monter. Det är samspelet mellan din produkt, ditt team och dina besökare som skapar magi. Här är några gyllene tips från Molind för att göra din mässupplevelse till en succé:
1. Välj personal med omsorg och utbilda dem
Se till att den personal som representerar ditt företag på mässan är kunniga om produkterna och målen med mässan. De ska vara beredda att svara på frågor och engagera besökare.
Tänk också på att det är långa dagar, mycket jobb och det är viktigt att man orkar hålla humöret uppe och vara en bra säljare flera dagar i rad, också viktigt att förse personalen med mat och dryck så att de orkar hålla sig på tårna flera timmar i sträck.
Kan vara snyggt att ha en klädkod så att man vet vilka som arbetar i montern och att de hör ihop.
2. Visa din kompetens
Om din produkt är miljöanpassad, se till att alla i montern kan förklara detta ned till minsta detalj. Kunskap är kung när det kommer till att bygga förtroende.
3. Respektfullt beteende
Behöver du dricka eller äta? Gör det utanför montern. Detta visar på professionell respekt för både ditt utrymme och dina potentiella kunder.
4. Håll en professionell hållning
Din fysiska närvaro säger mycket. Undvik att luta dig eller se oengagerad ut. En rak rygg signalerar beredskap och engagemang.
5. Fokusera på besökaren
Snacka inte med kollegorna när du kunde ha en konversation med en besökare. Ett öppet kroppsspråk och en inbjudande attityd är nyckeln till att knyta kontakter.
6. Var inte för påträngande
Det är en fin linje mellan att vara framåt och att vara för påstridig. Positionera dig så att du är tillgänglig, men inte i vägen.
7. Stäng av mobilen
Telefoner är stora distraktioner. Se till att besökare inte tvekar att närma sig dig för att du verkar upptagen med din enhet.
8. Tänk på att vara positiv även om konkurrenterna
Tala aldrig illa om konkurrenterna. Håll samtal och kommentarer positiva och professionella.
9. Synka pauser med kollegor
Se till att din monter alltid är bemannad. Planera toalett- och lunchpauser med ditt team så att någon alltid är tillgänglig för besökarna.
10. Rensa montern på personliga tillhörigheter
Håll ditt utställningsområde rent och välkomnande genom att förvara personliga ägodelar utom synhåll.
Dessa råd från oss på Molind är din grund för att skapa en minnesvärd och effektiv mässupplevelse. Lycka till!